söndag 14 april 2013

Choklad MarängTårta


Tänk att det är så roligt att baka och testa nya recept. Den här helgen testade jag att göra en choklad marängtårta med grädde som jag slängde ner lite daim, kaffe, kakao & vaniljpulver i.   Jag blir lika lycklig varje gång jag gör maräng och den inte säckar ihop:)




























Bottnar


6 st äggvitor
3 dl socker
2 msk kakao
2 tsk Maizena majsstärkelse
1.5 dl hasselnötter

Gör så här:


Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa äggvitorna till skum. Blanda socker, kakao och maizena, tillsätt lite i taget i äggviteskummet och fortsätt vispa till en tjock maräng.
Rita två-tre rundlar i den storlek du vill ha tårtan, på två bakplåtspapper. Bred ut smeten i rundlarna och strö över de hackade hasselnötterna.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 75 minuter, tills marängen lossnar lätt från papperet.

Mellan bottnarna hade jag grädde som jag vispade och la i lite krossad daim, mortlat kaffepulver, kakao, vaniljpulver och florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar